Professional in AAT

In speciaal experisegebied, vanuit de eigen discipline

De opleiding is gericht op professionals met een HBO (of hoger) vooropleiding in de hulpverlening.

LEVEL 3 AAT

Is het altijd al jouw droom geweest om als hulpverlener samen te werken met jouw hond?

Dan is deze opleiding geschikt voor jou!

De Level 3-opleiding is gericht op hulpverleners die AAT willen integreren in hun werk en bestaat uit fysieke theorie- en praktijklessen.

In deze theoretische en praktische lessen nemen we je mee in de wereld van je doelgroep, maar óók in de wereld van de hond. In de praktijklessen is er veel ruimte om te werken middels lichaams- en ervaringsgerichte oefeningen, zowel met de honden van de docenten van Stichting AAT, als met je eigen hond.

We leren je hoe je het een met het ander kunt combineren op een verantwoorde, veilige en professionele wijze.

Daarnaast zal er een stageperiode zijn, met individuele begeleiding.

De opleiding wordt afgerond met een positief praktijkexamen, theorie-examen en thesis.

opmerking

Stichting AAT werkt vanuit een bepaalde visie rondom de inzet van honden binnen het werkveld.

We vinden het belangrijk dat jij onze visie begrijpt en hier ook achterstaat, om misverstanden en teleurstellingen te voorkomen.

Binnen animal assisted therapy zijn er stromingen die er vanuit gaan dat een cliënt altijd succeservaringen moet hebben tijdens het werken met een hond. Dat is dan ook de reden waarom zij van mening zijn dat AAT-honden goed getrainde honden moeten zijn die ten allen tijden onder appèl staan.

Stichting AAT deelt deze visie niet.

Hoewel we van mening zijn dat een hond een gedragstest moet ondergaan voordat hij ingezet kan worden, hechten we verder weinig waarde aan 'goed getrainde' honden.

Basiscommando's zijn raadzaam, maar Stichting AAT is van mening dat honden mogen weglopen tijdens sessies, grenzen mogen stellen of andere vormen van communicatie mogen laten zien.

We werken dan ook vanuit het natuurijke gedrag van onze honden, juist omdat we van mening zijn dat 'fouten maken' mag, zowel bij de cliënt als bij de hond.

Deze 'fouten' zijn immers een feedbackmechanisme dat nodig is voor persoonlijke ontwikkeling.

Het gezegde luidt niet voor niets 'van fouten kun je leren'!

Ook vinden we het belangrijk dat honden altijd de ruimte voelen om zelf hun grenzen aan te geven.

Er wordt immers veel van ze gevraagd.

Een hond die ten allen tijden onder appèl staat zal wellicht minder makkelijk doen of durven.

Ben je er dus van bewust dat Stichting AAT deze visie ook uitdraagt in haar Level 3 opleiding.

Welke vooropleiding wordt gevraagd voor het volgen van de Level 3-opleiding?

De opleiding is gericht op professionals met een HBO (of hoger) vooropleiding in het domein hulpverlening.

Na aanmelding zal beoordeeld worden of deze opleiding passend is.

Welke eisen stellen we aan je hond?

Voorafgaand aan de start van de opleiding zal de hond getest worden op zijn inzetbaarheid binnen AAI.

Hier plannen we in onderling overleg een afspraak voor in.

Deze test zal worden afgenomen door een kynologisch gedragstherapeut en helptesters en is gebaseerd op de MAG-testen met specifieke aanvullende AAT-testonderdelen.

Jullie kunnen enkel deelnemen aan de opleiding als je hond slaagt voor deze test.

De test zal dan ook worden afgenomen voordat jullie de opleiding starten.

Aan de test zijn kosten verbonden, namelijk €100,00

Indien je hond slaagt worden deze kosten verrekend met de opleidingskosten.

Tevens hanteren wij een gedragscode m.b.t. de deelnemende honden.

Er is een maximum groepsgrootte, zodat iedereen voldoende aandacht krijgt gedurende de opleiding.

Onze Level 3-opleiding is door AAIZOO geaccrediteerd met 26 punten, waardoor je je als professional ook bij het AKR kunt registreren en laat zien dat jij aantoonbaar praktisch en theoretisch deskundig bent.

Wil je volledige inhoud van ons lesaanbod weten?

Lees deze dan hier, of neem vrijblijvend contact met ons op via de mail.

opleiders:Renée Marell, Judith Eberson, Ruth Slob, Petra Heuts, Margot Swart(gastdocente)

kosten opleiding:

€2200,00 (betaling in 3 termijnen is mogelijk)

opleidingsdata lesjaar 2023-2024:

1-9,2-9, 6-10, 7-10, 3-11, 4-11, 1-12, 2-12, 8-3 en 9-3.

van januari tot en met maart is er een stageperiode ingepland.

Bij deze opleiding is een lunch inbegrepen.

Heb je de opleiding afgerond?

Dan ontvang je tevens een jaarabbonement op Zaak op Poten,

hét landelijke netwerk binnen het werkveld van Animal Assisted Interventions.

Wat onze leerlingen zeggen.....

Testimonials

Toen ik begon met werken met mijn honden had ik wel wat verstand van honden en wel wat verstand van jongeren.

Deze opleiding is voor mij de mogelijkheid om beide zowel theoretisch als praktisch (beter) met elkaar te verbinden.

Honden ( en vele andere dieren) heb ik al om mij heen sinds ik kan lopen, werken “met” jongeren doe ik al 25 jaar, dus twee passies worden op deze manier verbonden.

De opleiding van stichting AAT past gewoon bij mij.

- Theo de Boer